fredag 18 maj 2012

Reportage: Gnistorna - Örnarna + Intervju med Tomas H Jonasson & Pontus Nilsson

Igår var det dags igen. Allsvensk premiär i Malmö då Gnistorna tog emot Örnarna.


Malmölaget Gnistorna öppnade starkt med en 5-1 och efter 4 heat så var det bara gnistförare som kommit först över mållinjen. Men detta blev en jämn match. Efter heat 10 stod det 30-30 och det skulle bli en tuff avslutning.


Det var Gnistorna som drog det längsta strået och gick segrande ur denna match (50-40)


Efter matchen pratade jag med Tomas H Jonason, som fått Wild Card till GP;t i Göteborg.


Vad tyckte du om din första match för Gnistorna?
- Det var en jämt tävling och jag är nöjd med min körning idag. Banan var ganska hal och jag skulle vilja ha lite mer fäste. Det var andra gången jag körde på banan så jag är nöjd.


I elitserien kör du för Elit Vetlanda, vad är skillnaden mellan elitserien och allsvenskan? 
Det känns som om man kan slappna av lite mer när det gäller allsvenskan. Det är inte samma pressen och det är jämnare speedway.


Nästa lördag är det dags för dig att köra GP i Göteborg. Hur är känslan inför det?
Jag tycker det känns bra. Jag har motorer som är på topp och alla grejer är i ordning.


Du skadade handen inför säsongen. Hur är det med den nu? 
Stämmer. Det känns bra. Jag skadade den under en träningstävling innan säsongen. Jag fick bra behnadling, den gjorde ont, men den hjälpte.


Tomas körde ihop 10 poäng (3,1,3,3).


En av två som lyckades ta poäng ifrån Tomas var Pontus Nilsson. Jag hann med ett par ord med Pontus innan han bytte om.


Hur känns det efter dagens tävling?
Jodå, första matchen för i år. Jag har bara kört 2 tränings matcher innan så jag är nöjd. Men missnöjd med sista heatet.


Hur var banan ikväll?
Banan ikväll var bra, en jämn och fin bana med lite material på yttern att åka i. Det hade inte skadat om de varit lite mer fäste även där inne. Då hade det varit en optimal race bana. Men tävlingen bjöd upp till flera bra heat.


Pontus körde ihop 3+2 poäng (0,1*,2*,0)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar